English translation coming as soon as possible! See the photos in the meantime ;o)

PERUSSA 26.11.2006 - 04.12.2006
Sunnuntai 26.11.2006
Kovasti jännittämämme lähtöpäivä on koittanut. Kello on aamulla 2:00, kun tapaamme Lahdessa mieheni Jyrkin kanssa Teemun ja Sannan. Hörppäämme siinä kahvit ja jatkamme matkaa yhdellä autolla kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Kentälle saavumme hyvissä ajoin kellon ollessa n. 3:00 aamulla. Koneen lähtöön on aikaa vielä melkein kolme tuntia.
Koneemme lähtöajaksi on ilmoitettu 6:10 ensimmäinen välilaskumme tapahtuu Amsterdamissa klo 7:55 paikallista aikaa. Amsterdamista kone jatkoi matkaa klo 10:50 kohti Perua, Liman J Chavez: n kenttää. Ennen Limaan saapumistamme kone teki tunnin välilaskun Bonairen kentälle. Limaan saavuimme klo 19:45 Perun aikaa.
Vastassa meitä oli koirieni kasvattaja Jean Albertini Choque ja varaamastamme hotellista autonkuljettaja, joka vei meidät hotelliimme.
Sinä iltana emme enää ehtineet muuta tekemään, kuin laittamaan päämme tyynyyn ja nukkumaan.

Maanantai 27.11.2006
Ensimmäinen päivä Perussa.
Aamu oli hädin tuskin valjennut, kun me jo pompimme sängystä ylös. Olimme illalla sopineet tapaavamme koirieni Shara ja Balines kasvattajan Jeanin ja koirani n. klo 10:00 aamupäivällä.
Jännitin kovasti koirien tapaamista, miettien millaisia mahtoivat olla, luonteeltaan ja muutenkin ulkonäöltään. Enhän ollut niitä vielä aiemmin nähnyt muuten kuin kuvissa.
Aamupalan syötyämme Jean melkein saapuikin koirien kanssa ja ensitapaaminen oli iloinen koirien suhteen. Molemmat koirat olivat tietenkin ensin hieman varautuneita meitä kohtaan, mutta muutaman minuutin kuluttua olimme jo saaneet niistä kavereita :o)
Sen aamupäivän kiertelimme kaupungilla koirien kanssa tutustuttaen koirat meihin ja tutustuaksemme myös paremmin Jeaniin.
Illalla olimme sopineet tapaavamme vielä Claudian, Sannan koiran kasvattajan.
Claudia on myös Didin ja Huandoyn kasvattaja. Tapasin näin ollen myös Didin ja Huandoyn kasvattajan nyt ensimmäisen kerran henkilökohtaisesti.
Claudian perheen kanssa kävimme vielä sen illan aikana suuressa kauppakeskuksessa. Seurustelimme ja saimme hieman ensituntumaa toisiimme.
Päivä oli mainio alku koko viikolle.

Tiistai 28.11.2006

Toinen päivämme Perussa alkoi taaskin aikaisella ylösnousulla 6:00 oli kello herätyksellä.
Edellispäivänä olimme sopineet tapaavamme Claudian. Hän oli suunnitellut meille jo ohjelmaa koko päiväksi. Heti aamulla haemme Melanien, kasvattaja USA: sta, kennel Zero-G, joka sattumalta oli myös vierailulla Perussa, samaan aikaan meidän kanssamme.
Melanien hotellilta matkamme johti Elenan luo Pelito kenneliin, jossa saimme tutustua Elenan koiriin.
Elenalta menimme Claudian kotiin, jonne Claudia oli kutsunut muutaman ihmisen yrityksestä Best in Show Peru, jotka tekevät perunkarvatonkoira patsaita, JOSE LUIS VILCA MELENDEZ ja LEOPOLDO BENCI. Saimme nähdä livenä kuinka näitä patsaita valmistettiin, mikä oli meille todella mahtava kokemus.
Tämän jälkeen suuntasimme TV-studiolle, jossa Claudialla oli TV-haastattelu sovittuna. Saimme olla studiolla katsomassa, kun tämä TV-ohjelma syntyi.
TV-studiolta matkamme jatkui Inka markkinoille tekemään löytöjä, ja tarttuihan sellaisia mukaankin. Inka markkinoilta lähdettyämme palasimme vielä hetkeksi Claudian kotiin, josta meidät sitten vietiin takaisin hotelliimme. Pitkän päivän päätteeksi painoimme päämme tyynyyn ja nukuimme tyytyväisinä unelmoiden kaikesta kokemastamme.

Keskiviikko 29.11.2006
Kolmas päivä oli suunniteltu kokonaan käytettäväksi Jeanin kanssa oleiluun.
Ja kiitettävästihän se koko päivä hänen kanssaan vierähtikin. Jean vei meidät eläintarhaan, jossa oli mm. perunkarvatonkoiria. Eläintarhassa oli myös senor Sipanin museo, josta ainakin minä olin aivan haltioissani, olinhan lukenut internetistä paljonkin tästä Inca hallitsijasta. Oli todella suuri kokemus olla itse paikan päällä ja nähdä ne kaikki esineet omin silmin, mitä on vain internetistä katsellut.
Illalla hotellille palattuamme emme malttaneet vielä lähteä nukkumaan, joten jäimme hotellin edustalla olevalle pihalle juttelemaan Jeanin kanssa. Siinä illan vierähtäessä jo yöksi, oli meillä mielenkiintoiset keskustelut mm. perunkarvatonkoiran jalostuksesta, kasvatuksesta ja kaikesta näihin koiriin liittyvistä asioista. Jean kyseli myös paljon Suomesta ja yritimme Sannan kanssa kertoa hänelle mahdollisimman paljon meidän kotimaastamme.

Torstai 30.11.2006

Neljäs päivä oli taas sovittu Claudian tapaamiseen.
Claudia haki meidät taas aamulla miehensä kanssa hotellilta, josta matkamme jatkui tapaamaan muutamia koiran omistajia. Ensin tapasimme Yulianan ja hänen koiransa suuren SOL-koiran, joka oli aivan upea ilmestys jylhän kokonsa ja kauniin ulkomuotonsa ansiosta. Yulianalla oli myös kaksi pienempää perunkarvatonkoiraa. Toinen koirista oli juuri edellisenä päivänä saapunut Yulianan luo, koska se oli ollut huonossa hoidossa eli koira oli ns. pelastettu.
Matkamme jatkui Claudian, Carloksen ja Yulianan kanssa vuorille Willy Janeaun luo, missä näimme todella paljon koiria. Paikalla oli mm. todella mini mini kokoisia perunkarvatonkoiria säkä näillä varmaankin n. 20-25 cm. Täällä näimme myös paljon hienoja suuria perunkarvatonkoiria.
Täällä Claudia jakoi minulle ja Sannalle kunniakirjat ”AL MEJOR AMIGO DEL PERRO SIN PELO DEL PERU” (Suomeksi – Perunkarvatonkoiran parhaalle ystävälle) myös jokainen omistamamme koira Suomessa sai diplomin ”DIPLOMA DE RECONOCIMIENTO” (Suomeksi – Tunnustus Diplomi), tästä olimme Sannan kanssa enemmän kuin yllättyneitä ja ylpeitä. Emme olleet osanneet edes unelmoida mistään tällaisesta. Ja eikö Sanna ja Kaarina tirauttanutkin pienet ilon kyyneleet tämän johdosta.
Seuraavana vuorossa oli kyläpaikka missä oli kolme isoa perunkarvatonkoiraa ja meidän yllätykseksemme vieläpä kolme 8 viikon vanhaa uros pentua.
Iik, Kaarina ihastui näihin ikihyväksi :o)
Vanhemmat koirat sekä pennut olivat mahdottoman hyväluonteisia tulivat heti suukottelemaan meitä ja mitkä hampaat, täysin karvattomilla koirilla.
Paluumatka tältä kierrokselta takaisin alkoi. Veimme Yulianan takaisin kotiin ja käväisimme vielä Claudian kotona tervehtimässä Emeritoa, Sanna koiraa, ennen kuin meidät vietiin takaisin hotelliimme.

kuvat/photos ©BBkennel & Yuliana Aparcana & Sanna Tuovinen

Perjantai 1.12.2006

Claudia haki meidät taas mukaansa ja vei museoon ”Museum of the Nation”, missä pidettiin näyttelyä perunkarvatonkoirista. Claudia esitteli meidät Museon johtajalle Cesar Coloma sekä perunkarvatonkoira näyttelyn suunnittelijalle ??.
Täällä taas saimme tirauttaa muutaman onnenkyyneleen, kun saimme pidellä aitoja tuhansia vuosia vanhoja perunkarvatonkoiria esittäviä saviastioita käsissämme. Tapaus on varmasti ainutlaatuisin mitä koskaan tulemme kokemaan. Jos vain olisi mitenkään ollut mahdollista olla pesemättä käsiämme koko loppu elämämme aikana, emme varmasti olisi ikinä pesseet niitä.

Lauantai 2.12.2006
Tapasimme Jeanin sekä koirat Sharan ja Balinesin. Vietimme tämän illan kävellen koirien kanssa ja keskustellen Jeanin kanssa. Aika vierähti taas aamutunneille. Pääsimme kuitenkin vielä nukkumaan joksikin aikaa ennen seuraavan aamun herätystä. Ilta ja aamuyö oli todella haikea, kun tiesimme seuraavan päivän olevan se milloin meidän on jätettävä jäähyväiset Perulle.

Sunnuntai 3.12.2006
Viimeisen päivän aamuna nukumme pitkään, koska tiesimme tästä päivästä tulevan ikävän.
Jäähyväiset Perulle.
Claudia ja hänen miehensä hakivat meidät hotellilta klo 13:00 josta menimme Claudialle.
Claudialla oli vielä jokin esittely ja me jäimme Mirafloresiin ostoksille, jossa teimme vielä viimehetken ostoksemme. Täältä palattuamme haimme tavaramme Claudialta ja suuntasimme matkan lentokentälle. Koneemme lähtöaika Limasta Amsterdamiin oli 21:20, mutta kone myöhästyi meidän vuoksemme tunnilla. Erittäin loistavan matkamme päätteeksi tulikin sitten lentoselvityksissä koirien kanssa ongelmia. Olin varannut tämän matkan varta vasten koirien hakuun ja olin kysynyt tarkkaan koirien tuontiin liittyvät asiat täällä Suomen päässä, kuten oli Jeankin sieltä Perun kentältä etukäteen varmistanut kaiken.
Lentoni oli varattu niin, että saan tuoda kaksi koiraa samassa boxissa, mutta lentoselvityksessä Perussa se ei enää käynytkään. En saisikaan tuoda koiria samassa boxissa vaan pitää hankkia toinen boxi lisäksi tai jos ei boxia saa voin ottaa vain yhden koirista mukaani.
Meille annettiin tunti aikaa hankkia toinen boxi. Toisena vaihtoehtona oli, että minun matkaani voidaan siirtää päivällä jos maksan matkastani $500 lisää, näin olisin seuraavana päivänä saanut lentää molempien koirieni kanssa Suomeen.
Boxin saaminen oli todella epävarmaa, koska oli sunnuntai ilta klo 21:00. Mitään kauppoja ei siihen aikaan sunnuntaina enää ollut auki. Jean lähti kuitenkin metsästämään boxia ja me muut jäimme selvittelemään muita lähtöselvityksiä.
Tunti sitten vierähti todella nopeaan, eikä Jeania ja toista boxia kuulunut. Lennonselvittäjä käski minun päättää kumpi koirista lähtee mukaan, vaikean mietinnän jälkeen päätin ottaa koirista uroksen Balines Suomeen tältä reissulta, Claudia ja Jean lupautuivat järjestämään nartulle Shara kuljetuksen myöhemmin. Jeanin ollessa vielä boxin hakureissulla oli meidän lähdettävä koneeseen.
Sharan jätimme Claudialle, joka toimittaa sen sitten Jeanille.
Jean jäi myöskin hyvästelemättä, josta meille jäi hieman paha mieli.

Maanantai 4.12.2006
Amsterdamiin saapumisaikamme oli 17:20. Täällä taas minua kuulutettiin kahteenkin otteeseen koiran vuoksi. Hiukan aina nimeni kuultuani sydän sykähti, että mitäs nyt taas? Onneksi ei kuitenkaan mikään ollut vakavampaa. Ensin oli Perusta faxilla laitettu papereita minulle ja toisella kertaa varmistettiin, että olihan minulla vain yksi koira mukanani, vaikka lento tiedoissani lukee kaksi koiraa. Luulivat toisen koirista hävinneen :o)
Amsterdamista koneemme lähti kohti Suomea Helsinki-Vantaa lentokenttää 20:15.
Suomeen saavuimme n. 23:30.
Matkatavaroita noutaessamme kysyimme, missä koirat ovat. Meidät ohjattiin paikkaan missä koiria säilytettiin. Täälläkin koirien säilytyspaikkaa näyttämässä ollut virkailija oli hiukan vaivautunut ja hädissään, kun luuli toisen koiristani hävinneen matkan aikana. Hän huokaisi helpotuksesta, kun kerroimme toisen koirista jääneen jo Perun kentälle.

Tarina Sharasta varmaan jatkuu vielä, koska olen tehnyt valituksen KLM: lle matkasuunnitelmani muuttumisesta kesken matkan.
Shara ei koskaan tullut Suomeen :o( KLM ei ottanut mitään vastuuta tapahtuneesta.

Kokonaisuudessaan Perun matkamme oli enemmän kuin unelmien täyttymys.
Täältä Suomesta lähtiessämme emme olisi milloinkaan osanneet kuvitella kokevamme näin paljon suhteellisen lyhyessä ajassa.
ERITTÄIN SUURI KIITOS siitä kuuluu CLAUDIA GALVEZ DE TAVERALLE ja HÄNEN PERHEELLEEN.
KIITOS vielä kaikesta JEAN ALBERTINI CHOQUE.
KIITOS kaikille tapaamillemme ihmisille oli ILO TAVATA TEIDÄT KAIKKI!!!
Toivottavasti tapaamme vielä tulevaisuudessa uudelleen!